Kluczowe kompetencje w profilu europejskiego pracownika.

?yjemy w czasach, w których coraz cz??ciej mo?emy uczestniczy? w rekrutacji online oraz podejmowa? prac? w systemie zdalnym. W przypadku wielu zawodów nie ogranicza nas miejsce wykonywania pracy, a swoje us?ugi mo?emy ?wiadczy? niezale?nie od danego terytorium. Obecnie wielu Polaków poszukuje zatrudnienia na wspólnotowym rynku. Jakie zatem kluczowe kompetencje nale?y posiada?, aby znale?? dobr? prac? w Unii Europejskiej?

Kluczowe kompetencje – co to takiego?

Za kluczowe kompetencje uznaje si? kompetencje ogólne, które mimo tego, i? nie odnosz? si? do wiedzy z konkretnych bran? to s? niezwykle istotne. Ich posiadanie jest tak wa?ne, poniewa? dzi?ki nim pracownik jest w stanie naprawd? efektywnie realizowa? postawione przed nim zadania. Kompetencje kluczowe to zbiór postaw, wiedzy i umiej?tno?ci, których rozwój u poszczególnych ludzi ma wp?yw na to, ?e dzi?ki nim s? oni w stanie budowa? konkurencyjn? i dynamiczn? gospodark? opart? na wiedzy. Wszystko to ma nierozerwalny zwi?zek z tak zwan? strategia uczenia si? przez ca?e ?ycie, która mówi o tym, ?e nauka nie powinna ko?czy? si? na szkole. W trakcie ca?ego swojego ?ycia, niezale?nie od naszego wieku powinni?my stara? si? o to, aby nabywa? nowe umiej?tno?ci i kompetencje. Wówczas b?dziemy mogli dokonywa? naprawd? ?wiadomych wyborów.

Kluczowe kompetencje w profilu europejskiego pracownika.

Podstawowe rodzaje kluczowych kompetencji

Do bardzo wa?nych kluczowych kompetencji zaliczamy np.: umiej?tno?? rozumienia, wyszukiwania, gromadzenia i tworzenia informacji, wieloj?zyczno??, (która oprócz dobrej znajomo?ci j?zyków obcych obejmuje równie? znajomo?? kultury danego kraju) oraz przedsi?biorczo??. Niezwykle istotne w dzisiejszych czasach s? tak?e kompetencje matematyczne i cyfrowe. Znajomo?? podstawowych miar i struktur, logiczne weryfikowanie hipotez czy skuteczne korzystanie z nowoczesnych technologii bez w?tpienia bardzo przedaj? si? w codziennym ?yciu. Nie powinni?my zapomina? równie? o rozwoju kompetencji osobistych, spo?ecznych i obywatelskich oraz o wzmacnianiu kompetencji w zakresie twórczo?ci i ?ycia kulturalnego.